donderdag 11 april 2013

Inspiratie

Lesgeven. Ik doe het al jaren en ik hou van mijn werk. Met hart en ziel. Ik heb de PABO gedaan, met als aanvulling een aantal cursussen. Toen ik begon met de PABO had ik nooit gedacht dat ik ooit, maar dan ook ooit, met pubers zou gaan werken. Ik was zelfs bang van pubers. Geef mij maar het kleine grut. Wel had ik toen al een liefde voor de lastige leerling. R(emedial)T(eaching) was een van mijn favoriete bezigheden.
Pas toen ik Filosofie ging geven bij het Gemini, ben ik anders over "de puber" gaan denken. Een van de leukste banen die ik ooit heb gehad, docent filosofie. Heerlijke baan. Na het Gemini ben ik bij Stek in de daghulp gaan werken. Dat was absoluut mijn favoriete baan. Dat had ik graag tot mijn pensioen blijven doen. Ware het niet dat de stadsregio Rotterdam het besluit nam om het onderwijsgedeelte niet meer te financieren en Stek met een groot financieel tekort kwam te zitten. Maar omdat ik het zo enorm naar m'n zin had, ben ik met de veranderingen meegegaan en ambulant hulpverlener geworden. Na een jaar met de SPH (Sociaal Pedagogische Hulpverlening) begonnen, maar dat was uiteindelijk niet helemaal mijn ding. Als hulpverlener van J(eugd)H(ulp)S(chool) kwam ik vaak genoeg op scholen en was ook met coaching bezig. Ik merkte dat ik de interactie met de groep, de sfeer op school, vreselijk mistte.
Inmiddels zijn we drie jaar verder, heb ik mijn BVE-bevoegdheid en ben ik weer druk op zoek naar werk.
Er lopen verschillende trajecten, maar de reden dat ik hier over ben gaan schrijven, is dat ik vandaag "Mona Lisa Smile" heb gekeken en nu bezig ben met "Dead Poëts Society". En dan zie je wat ik die pubers wil meegeven: Voor jezelf denken, niet met de massa mee, individualisme, je bent het waard! (vooral dat, ze denken vaak dat ze niets waard zijn), je kunt alles doen wat je wilt.
En in alle jaren dat ik nu in het onderwijs zit, weet ik hoe ik dit moet meegeven aan de jongeren: eerlijkheid, dat is alles, gewoon doen wat je zegt en als je het niet weet, zeg dat dan.
Zo eenvoudig is het, dames en heren, zo eenvoudig is het.....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten