vrijdag 22 oktober 2021

Red mij niet

De titel van dit blogje is de titel van een liedje van Maarten van Roozendaal. Hij heeft daar in 2000 de Annie M. G. Schmidt-prijs mee gewonnen:

Een weetje over mij: als ik fiets, luister ik graag naar muziek. Vandaag tijdens het fietsen hoorde ik dit liedje weer. Als je de tekst hoort, slaat het steeds meer op de huidige situatie van vaccinatiedrang:

Leg een steen onder je kussen
Brand voor mijn part een kaars
Slacht een lam
Maar red mij niet

Zet een rare muts op 
Duw briefjes in een muur
Voorspel de toekomst
Maar red maar niet

Laat je baard staan
Ach man, laat je baard staan
Maar red mij niet
Trek een jurk aan
Ach man, trek een mooie paarse jurk aan
Maar red mij niet

Restaureer je kerk
Stuur je kinderen ten oorlog
Lees handen tot je blind bent
Maar red mij niet

Slik vitaminen tegen kanker
Was je handen in vuur
Versier je voorhoofd met een stip
Maar red mij niet

Jouw hemel is voor mij de hel
Een hemel met jou 
Is de hel voor mij 

Richt je billen naar het westen
Zeg dagenlang hetzelfde woord
Laat je bevrijden door een ufo
Maar red mij niet

Loop met fakkels door de straten
Zeg dat het lukt als je maar wilt
Ga op je knieƫn tot ze blauw zien
Maar red mij niet

Laat mij in mijn zeven sloten
Laat mij de draad volslagen kwijt
Aan gezelligheid ten onder
Richting eindeloze tijd
Uit volle borst op weg naar nergens
Zonder reden, zonder doel
Met mijn zeden en mijn zonden
En mijn angstig voorgevoel
Laat mij mijn kont tegen de krib
Laat mij dit goddeloze lied
Hef jij je handen maar ten hemel
Maar red mij niet
Red mij niet 
Red mij niet 
Red mij niet 
Red mij niet

Zo werkt het ook voor mij: prima als jij die prik wil nemen, maar laat mij (en mijn gezin) met rust. En kom nou niet met vergelijkingen als dat je ook een rijbewijs moet hebben om in een auto te rijden (blablabla, heb ik trouwens ook niet, een rijbewijs), want die vlieger gaat niet op, als je in een auto wil rijden, kan je ook andere weggebruikers in gevaar brengen. Als ik ervoor kies om mijzelf niet te laten prikken, is dat MIJN keuze. Ik ga er voor het gemak van uit dat men inmiddels wel weet dat die prik allang niet meer over de volksgezondheid gaat, dat het bekend is dat er andere belangen spelen. Kom dan ook niet aan met het excuus dat ik iemand anders kan besmetten, want dat is ook niet zo, als je geprikt bent, kun je nog steeds anderen besmetten! En nee, ik ga geen bronnen plaatsen. Als je twee minuten het internet op gaat, kun je zat materiaal vinden. 

Vind niemand het trouwens vreemd dat Nederland nog steeds met een demissionair kabinet zit? 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten