dinsdag 17 maart 2020

Quarantaine

Raar woord eigenlijk, quarantaine, ik heb eens opgezocht waar het vandaan komt -> https://nl.wikipedia.org/wiki/Quarantaine De definitie is 'een van origine medische term die afkomstig is uit het Italiaans ten tijde van de pestepidemie in de 14e eeuw.' Het doel hiervan is om te zorgen dat mensen anderen niet besmetten met wat dan ook (origineel dus met de pest).

Nu is Nederland dus in semi-verplichte quarantaine in verband met het corona-virus. F. en ik hebben dus al eten en andere zaken ingeslagen waardoor wij de komende tijd niet naar buiten hoeven. Maar er zijn mensen die dat niet hebben gedaan; zij moeten nog steeds dagelijks de deur uit. K. kreeg een berichtje van school dat hij morgen (woensdag 18 maart) daar werd verwacht om zijn spullen op te halen. Drie keer raden. Juist, hij gaat niet. Hij heeft zijn boeken al thuis en hij kan gebruik maken van de MacBook van F. Ik ga zijn mentor daarom mailen dat ze K. niet hoeft te verwachten.

Afgelopen donderdag was er een persconferentie waarin werd gemeld of de scholen sloten of niet. Donderdag was dat nog niet het geval. Inmiddels is dat wel zo. MboRijnland was in eerste instantie dicht tot en met 31 maart. Na de persconferentie van zondag is dat verlengd tot en met 6 april. Dat betekent gedwongen 3 weken 'vrij'. Ik zet 'vrij' bewust tussen aanhalingstekens, want zo voelt het zeker niet. Als docent moet je namelijk ervoor zorgen dat je lessen wel geregeld worden, je moet vragen beantwoorden, en, in mijn geval, je to-dolijstje leegmaken... En ook mijn mailbox. Ik heb namelijk nog ladingen achterstallige opdrachten die ik nog moet nakijken.
Misschien zijn mijn to-dolijstje én mijn mailbox na deze quarantaine wel helemaal leeg...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten